[ Startsiden | Om Jan | Motorcykel | Fotografi | Gæstebog | Kontakt Jan ]
[ Honda Silverwing | Dnepr K-750 | Nimbus Sport | MC-links ]

Dnepr MB-750


Min Russiske åbenbaring

Dnepr mw-750

Tilbage i april måned 2005 købte jeg denne russiske militærmaskine

Den stod og så ensom og forladt ud i en baggård på Nørrebro. Ledsaget af min svigerfar Sven, var vi en kold forårsdag i april taget ud for at finde lykken, vi ankom til den angivne adresse, gik lidt rundt omkring boligblokken, et højt kraftigt træhegn på bagsiden spærrede vejen, jeg klatrede op så jeg kunne se over hegnet, det var kærlighed ved første blik, jeg måtte eje den - koste hvad det ville.

Efter at have afregnet med ejeren måtte en trailer skaffes, Sven fandt den hos en flink mand i Brøndby Strand. Skønheden blev forsvarligt lastet og vi kørte mod første stop i Værløse, her var vores piger optaget af andre fornuftige gøremål. Stolte og glædestrålende viste vi vores erobring frem; Jaa - joh sagde pigerne og roste motorcyklen efter bedste evne. Hvad de egentlig mente var vist: Det er synd for dem, en storgrim ting !





Dnepr reg.attest

Et komplet køb af udenlandsk motorcykel består som bekendt af mc + papirer. Dette papir som skulle være en russisk registreringsattest skulle sikre min nattesøvn de næste måneder. Sælgeren fortalte mig at jeg bare skulle medbring dette, samt dokumentation for betalt toldafgift i synshallen, så ville alt gå glat igennem. Manden fik heldigvis ret, men jeg tror at der var flere heldige omstændigheder forbundet med godkendelsen, men skidt, den danske registreringsattest og dermed nummerplader er i hus.

Lad os bare se det i øjnene: Jeg har betalt mere for min russer end andre (måske tilsvarende maskiner) som jeg har set til salg, men jeg var simpelthen så benovet at jeg ikke havde tid tilovers til den slags høje grubliseringer, ja jeg var faktisk ude af stand til at grublisere over noget som helst. Jeg havde nemlig netop læst, hvis en russisk mc var forsynet med indstøbte sovjetstjerner i motor, gearkasse, bagtøj og hjul, så var den produceret op til nogle specielle høje kvalitetskrav, og kun leveret til den røde hær. -Denne mc var fyldt med stjerner.

Speedometeret stod på 30km, motoren var ifølge sælgeren helt ny, forstå det som en gammel sideventilet, med sovjetstjerne, som aldrig havde kørt. De russiske knopdæk havde stadig de små dupper fra støbeformen, og selve maskinen havde aldrig en eneste bule eller rustplet. Er der noget at sige til at jeg blev lidt blød i knæene med alle de stjerner jeg pludselig havde udsigt til at få.

Det sidste års oplevelser med russeren har lært mig at leve på dens præmisser, det er lige så stor en glæde at skrue på dens enkle mekanik som der er at køre ud af landevejen og blive høj af den mandige lyd som vidunderet leverer fra dens udstødning. Nok kostede den mange penge, men dyr synes jeg ikke den var !



Tekniske specifikationer


Motortype: 2 cyl, 4 takt, sideventilet, Boxer
CCM: 746
Hk: 27 v/ 4900 omdr.
Kompressionsforhold: 6 : 1
Boring: 78 mm.
Slaglængde: 78 mm.
Brændstofsystem: Karburator, 2 stk. k302
Tænding: Batteri.
Tophastighed: 90 km/t.
Vægt: 350 kg.
Tankkapacitet: 22 l.
Benzin-økonomi: 12 km/l.



Senest opdateret den 20-11 2011 kl.22:26